Terima Kasih Normah...sudi order kek.ni ..Jenis kek Choc.Moist..utk Majlis Sambutan Hari Jadi TKKB yg diadakan di Taman Tasek.Imigresen.. Kuarters Imigresen..JB....minta halal.segala kekurangan yg ada ya...
AsSalammualaikum wbt.. Wedding Cakes♡Wedding CupCakes♡Chocolate♡Cookies♡Catering,Pulut Kuning Berhias and More... U can order here.. For place your Orders Please WhatsApp 010-9616428..Many Many Thanks!! ^_^ (Tempahan Kek Area Kluang,Bandar Tenggara,Simpang Renggam dan berdekatan dengan nya) ) Follow us Instagram��shillacakes Liked us FbPages��Shilla Cakes
Followers
Showing posts with label Kek. Show all posts
Showing posts with label Kek. Show all posts
Thursday, May 22, 2014
Wednesday, July 18, 2012
Red Velvet Cake and Cup Cakes
Red Velvet Cake and Chocolate Cup Cakes
Saturday, April 7, 2012
Tempahan

Terima kasih pada my sil..cuz byk support cik kak nih yek..Kek Coklat Moist kukus dengan Apam Polkadot RM50..tq so much..
Thursday, January 12, 2012
Rainbow Cake for my kids...

Salam semua...1st time tengok rupa kek ni di blog Dairi Mama...memang terliur habis tengok..terus petang tadi rasa nak buat..my kids pun tak sabar2 nak makan..siap tolong mama dia lagi..hihii..macam biasa saya C&P resepi nya yer...
Bahan2
Ingredients
2 1/4 cups tepung cake/superfine
1 tablespoon serbuk penaik
1/2 teaspoon garam (Jika anda menggunakan salted butter, tak perlu tambah garam)
1 1/4 cups susu segar atau buttermilk (I guna buttermilk)
4 putih telur (telur size A)
¾ cup gula (recipe asal menggunakan 1 1/2 cawan gula)
2 sudu teh parutan kulit limau- (I tak guna parutan limau)
125gm unsalted butter, keluarkan dari peti dan biarkan pada suhu bilik (sepatutnya menggunakan 113gm, tapi I malas nak timbang)
1/2 teaspoon pure lemon extract - (I tak tambah lemon juice)
Gel or powder food coloring
2 tsp vanilla essence (I guna vanilla essence walaupun tiada dalam recipe)
1. Panaskan Oven pada suhu 180 degree celcius. Gris pan kek yang berukuran 5 inci dan alas dengan kertas baking.
1 tablespoon serbuk penaik
1/2 teaspoon garam (Jika anda menggunakan salted butter, tak perlu tambah garam)
1 1/4 cups susu segar atau buttermilk (I guna buttermilk)
4 putih telur (telur size A)
¾ cup gula (recipe asal menggunakan 1 1/2 cawan gula)
2 sudu teh parutan kulit limau- (I tak guna parutan limau)
125gm unsalted butter, keluarkan dari peti dan biarkan pada suhu bilik (sepatutnya menggunakan 113gm, tapi I malas nak timbang)
1/2 teaspoon pure lemon extract - (I tak tambah lemon juice)
Gel or powder food coloring
2 tsp vanilla essence (I guna vanilla essence walaupun tiada dalam recipe)
1. Panaskan Oven pada suhu 180 degree celcius. Gris pan kek yang berukuran 5 inci dan alas dengan kertas baking.
2. Tapis tepung kek, serbuk penaik dan garam kedalam bekas. Didalam bekas yang lain, pukul putih telur dan buttermilk secara manual selama 1 minit.
3. Menggunakan stand mixer, pukul butter dan gula dengan kelajuan sederhana selama 3 minit sehingga kembang.
3. Menggunakan stand mixer, pukul butter dan gula dengan kelajuan sederhana selama 3 minit sehingga kembang.
4. Masukkan 1/3 daripada adunan buttermilk telur tadi, dan selang seli dengan gandum sehingga habis. Pastikan mixer berada pada low speed semasa menambah gandum dan buttermilk. Setelah selesai, pukul adunan kek selama 2 minit sehingga sebati.
5. Bahagikan adunan kepada 6 bahgian, warnakan menggunakan food colouring. Bakar satu bahagian dahulu, selama 20 minit atau sehingga lidi tidak lekat pada kek. Keluarkan, dan biarkan selama 5 minit sebelum disejukkan diatas rak penyejuk. Bakar lagi adunan yang lain sehingga habis.
6. Untuk memastikan kek lembab, apabila sejuk, bungkus dengan cling wrap.
For the Cream Cheese Frosting:
125gm butter, suhu bilik
125 gm cream cheese, suhu bilik
125gm mascarpone cheese, suhu bilik
1 cup gula icing
1 tbs esen vanilla
To make the frosting: Gunakan whisk, pukul butter dan cheese pada kelajuan yang tinggu selama 5 minit. Make sure, sekali sekali, scrape (bm?) bowl tu. Kurangkan kelajuan mixer, tambah gula icing dan vanilla esen. Pukul lagi pada medium speed selama beberapa minit sehingga frosting menjadi gebu.
Wednesday, January 4, 2012
Blueberry Cheese Cake & Choc.Cake Moist
Assalammualaikum semua...lama tak update kt cni..baru2 ni ada order 2 kek ni..so seperti biasa nak jugakla tepek kat cni untuk tatapan semua...

- BASE:
- 110g Butter - cairkan
- 200g Biskut digestive - klu xde, apa2 biskut pun boleh
- 50g Almond flakes - toast
- FILLING:
- 500g / 2 buku Cream cheese
- 30g Butter
- 120g Gula Kastor
- 1 lemon - grate kulit & perah jus (optional, Along xletak sbb xsuka bau lemon)
- 30g Tepung jagung - ayak
- 200-300ml whipping cream (selalu nya Along guna 1 pket kecil, lain brand lain berat nya, tapi tak perlu accurate sgt)
- 4 biji Telur - pukul sedikit
- 150g Blueberry pie filling
- TOPPING:
- 1 tsp Gelatin / Serbuk agar2
- 30ml Air
- 150g Blueberry pie filling
Cara-cara
- Hancurkan biskut & gaul dgn bhn2 base. Chill sehingga di perlukan.
- Pukul cream cheese & butter sehingga smooth. Campurkan gula, parutan & jus lemon & tepung jagung. Pukul lagi sehingga smooth. Campurkan cream & pukul lagi sehingga pekat. Akhir sekali masukkan telur yg telah di pukul sedikit. Pukul sehingga cukup sebati, jgn pukul terlalu lama.
- Tuangkan separuh adunan ke atas base. Ratakan blueberri & tuangkan baki adunan.
- Bakar dlm "water bath" dgn oven yg telah di panaskan terlebih dahulu 150 celcius selama 1 jam. (Along selalu nya malas nak "water bath", so bakar mcm tu je - lebih baik sbb nanti base tu lebih crispy)
- Sejukkan kek pada suhu bilik (sebaik2 nya biar sekejap dlm oven baru keluarkan so that ia tak terkejut & merekah). Chill sekurang2 nya 6 jam ataupun semalaman baru lah di potong. Cheesecake tak boleh potong/makan waktu panas2, ok.
- Utk buat topping, campurkan gelatin/agar2 dgn air. Panaskan sebentar & campurkan blueberry. Sapukan ke atas cheesecake & sejukkan sebentar.

Bahan-bahan ( 21 x 21 cm )
2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
2 cawan gula halus
4 biji telur gred A
250 gm buttercup
2 sudu kecil esen vanilla
1 cawan serbuk koko
1/2 cawan gula halus
1 cawan air panas
1/2 cawan susu cair
2 sudu kecil baking powder
2 cawan gula halus
4 biji telur gred A
250 gm buttercup
2 sudu kecil esen vanilla
1 cawan serbuk koko
1/2 cawan gula halus
1 cawan air panas
1/2 cawan susu cair
Cara-cara
Masukan serbuk koko,gula halus dan air panas dan jerangkan atas dapur dgn api yang kecil sambil dikacau rata dan berkilat sejukan dan tuangkan susu cair kacau rata dan ketepikan.
Pukul butter dan gula hingga kembang dan masukan telur sebiji-sebiji,vanilla di gaul rata dan ayak tepung dengan baking powder 3 x baru masukan tepung berselang selikan dengan pes coklat tadi dan digaul hingga rata-rata.
Masukan dalam loyang 9 x 9 dan bakar selama 1 jam pada suhu 180 darjah api atas bawah. Sejukan kek dan dibahagi 3 atau biarkan begitu saja.
Untuk moistnya satukan 100 gm coklat masak, 1 sudu besar susu pekat manis dan 3 sudu besar air panas dan cairkan secara double boiler hingga pekat dan curahkan diatas kek dan hiaskan ikut suka. Selamat mencuba.
Tuesday, December 13, 2011
Choc.Cheese Cake...

Kek ni Cla buat masa kat umah mak mertua sabtu lepas..Al maklum la..org tengah mengidam ni..Cla rasa puas bila dapat buat sendiri dari di beli yg da siap...so ni la hasil nya...
Bahan-bahannya:
(A) 180 gm butter
20 gm serbuk koko
170 gm gula halus
4 biji telur
120 gm tepung naik sendiri
1 tsp baking powder
(B) 500 gm cream cheese
120 gm gula halus
1 tsp esen vanila
2 biji telur
Cara-caranya:) (A)
- Ayak tepung,serbuk koko dan baking powder 2x-ketepikan
- Pukul butter dan gula hingga gebu
- Masukkan telur dan pukul lagi .
- Kemudian masukkan tepung dan kacau sampai sebati-ketepikan
- Sapukan loyang dgn butter dan alas dgn kertas minyak.
- Tuangkan separuh adunan (A) kedalam loyang.
- Kemudian tuangkan (B) hingga habis.. keatas (A)
- Akhirnya tuangkan adunan(A) yang separuh lagi ke atas(B)
- Bakar hingga masak.
Friday, October 14, 2011
Kek Pisang Lagi!!

Macam biasa..kalau nampak pisang aje,tak sah kalau aku tak buat kek! Tak pernah jemu aku makan kek pisang..sampaikan da tak tengok resepi lagi..kek ni aku sendiri main campak2..hasilnya,alhamdulillah,boleh tahan..Cubalah sendiri,pasti nak buat lagi dan lagi dan lagikkk!! hihiii..
Bahan:
1 ulas Pisang Tanduk dilecekkan(saiz sederhana & masak)
2cawan Tepung Gandum
1sk Serbuk Penaik
1sk Soda Bikarbonat
1cawan Minyak Masak
5sb Gula
2biji Telur (gred A)
Cara:
1.Putar telur & gula samapi gula hancur & kembang.
2.Masuk minyak & putar perlahan.
3.Masuk tepung yg dicampur serbuk penaik serta soda bikarbonat .
4.Kemudian masuk pisang & gaul rata
5.Bakar pada suhu sederhana panas selama 1jam atau sehingga kek masak.Monday, May 23, 2011
Hi-tea

Thursday, April 21, 2011
Kek Pandan Layer

Salam..actually kek ni da lama buat sempena birthday my FIL pd bulan 2 yg lepas.Tapi baru la ni ada masa nak tepek gambar & bagi resepi cuz ada request resepi from ida.To ida,nanti time nak potong kek tu,ko kemas2 kn sket tepi2 tu,buang coklat2 tu sbb aku time wat ni nak lincah so mana yg sempat aje la..apa yg pasti resepi ni memang sedap sangat...search kt internet jugak..tp lupa sgt2 resepi siapa,daku combaine kan kek ngn layer ntah dari mana aku jumpa..apa pun memang marbeles!!
Resepinya:
Utk kek:
150gm Tepung (Gandum/Superfine)
150gm Gula kastor
5biji Telur
1sb Ovalette
80ml Air Daun Pandan
80ml Minyak/Mentega Cair
1sudu teh Pes Pandan
1sudu teh Serbuk Penaik
Sedikit Pewarna Hijau
Cara-caranya:
1-Satukan gula,ovalette,tepung,serbuk penaik & telur.
2-Pukul dengan kelajuan tinggi lebih kurang 5 minit hingga adunan pekat & gebu. (bergantung pd kelajuan mixer)
3-Perlahankan kelajuan & masukkan air daun pandan,pes pandan & pewarna hijau.
4-Pukul lagi dengan kelajuan tinggi selama beberapa minit sehingga adunan benar2 ringan.
5-Tunag minyak/mentega cair & gaul dengan senduk hingga sebati.
6-Sediakan tin pembakar bulat/4 segi berukuran 8 inci.
7-Griskan dasar & lapik dengan kertas minyak.
8-Bakar selama 45 minit @ sehingga masak dengan suhu 150-180 darjah celcius.
*bila dah masak telangkupkan atas redai lebih kurang 5 minit untuk elakkan kek kempis.
Kastad Pandan:
Bahan A
-180gm Gula Kastor
-500ml Air Daun Pandan
-15ml/1dudu makan Serbuk agar-agar
Bahan B
400ml Santan Pekat
85gm Tepung Hoen Kwee Hijau
5ml/1sudu teh Pewarna Hijau
Secubit Garam
Cara membuatnya:
1-Campur semua bahan A dalam periuk.Masak api sederhana hingga mendidih & gula hancur.
2-Satukan bahan B dalam mangkuk & gaul rata.Masukkan adunan ini ke dalam adunan A.
3-Kacau atas api sederhana hingga adunan pekat & mendidih.
4-Sediakan acuan bulat@ petak,guna jenis loose tin@ apa shja bentuk kek span kita.
5-Letakkan 1 lapisan kek span dalam acuan,tuang 1/3 adunan kastad keatas kek hingga menutupi lubang disekelilingnya.
6-Letakkan Lapisan kedua kek span& tuang lagi kastad.
7-Hentakkan acuan 3 kali diatas meja agar kastad padat dibahagian bawahnya.Biarkan kek sejuk baru dimasukkan dlm peti sejuk.
8-Keluarkan kek yg telah sejuk dari acuan,salut dgn kelapa kering @ hias ikut citarasa.
Wednesday, March 16, 2011
Kek Buah la oii..

Semalam punya keje..baru sempat nak update la ni..1st time daku buat kek ni...resepi dalam majalah rasa..memang sedap sangat..cuma daku memang lom khatam lagi bab2 kek buah ni...hehee...
Kek Asam Manis


Bahan-bahan
- 1 cawan serbuk biskut tawar
- 4 biji telur
- 3/4 cawan butter
- 3/4 cawan gula
- 1 sk ovallete
- 1/8 cawan susu pekat
Satukan gula, telur, ovallette dgn susu pekat dan pukul sampai betul2 gebu.. Dlm mangkuk lain kacau margerine atau butter guna senduk untuk lembutkan dia sampai berkilat licin BUKAN dcairkan kat atas api ya :D.. pastu masukkan margerine atau butter td kat adunan telur dan pukul lagi, akhir sekali masukkan Serbuk biskut tadi sikit2 dan kacau sampai sebati.. Bahagikan sama rata kepada 2 bahagian, ikutlah suka hati nak letak kaler aper tp yg klasiknyer kaler ijo sama itu kuning yo :D kukus mcm biasa lapis demi lapis dan susun lah hawflakes tu, kukus sampai habis, berapa minit bergantung pada lapisan yg kita buat tu ya.. kita buat stgh adunan cuma 1 jam
versi bakar:
Kek Lapis Asam Manis
10 biji merah telur
7 biji putih telur
3 sudu makan susu pekat manis
1 1/2 buku mentega
2 sudu besar esen vanilla
15 bungkus asam manis (spt duit syilling)
1 1/2 gelas gula caster
2 gelas tepung soda ( biskut soda di blend halus dan di ayak)
1 sudu besar quick 74 (ovallette)
Acuan segi empat bersaiz 8"x8"
1. Pukul putih telur hingga kembang
2. Pukul mentega dengan susu hingga putih
3. Pukul merah telur dengan gula hingga kembang
4. Masukkan esen vanilla dan ovalette
5. Gaulkan semua bahan-bahan di atas
6. Bahagikan kpd 3 bahagian - warnakan hijau, merah dan warna asal
7. Bakar selapis demi selapis berselang warna dengan api sebelah atas (grill) - suhu 150C . Apabila sampai ke warna asal, susunkan asam manis dan begitulah seterusnya hingga habis.
8. Setelah adunan habis, tukar api kepada pemanas atas bawah – bakar selama 10 minit.
Tuesday, March 8, 2011
Kek Untuk my lovely kazEn..Ina!

BAHAN KEK :-)
125 gram mentega
1/3 cawan gula halus @ gula kastor
1 biji telur gred A
3/4 cawan teping naik sendiri (self raising flour)
1/2 cawan tepung kastard
1/2 camca teh esen vanilla
BAHAN KASTARD :-)
1 camca besar tepung kastard
1 camca besar gula kastor
2/3 cawan susu segar (mat guna 70% susu sejat IDEAL + 30% air)
15 gram mentega (kurang lebih 1 camca teh)
2 camca teh esen vanilla
CARA MEMBUATNYA :-)
UNTUK KASTARD :- Satukan
semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla. Kacau rata
dengan whisk dan masak dengan api perlahan sambil terus dikacau hingga
pekat. Padam api, tambah mentega dan esen vanilla, kacau rata dan biar
sejuk. Ketepikan.
Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin bulat saiz 7 inci (mat guna acuan kaca macam dalam gambar). Ketepikan.
Putar
mentega dengan gula halus hingga berkrim, masuk telur dan putar hingga
kembang. Tambah esen vanilla. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung naik
sediri + tepung kastard sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul rata.
Masukkan
1/2 adunan ke dalam bekas yang telah disediakan, ratakan dan buat
sedikit lubang ditengah2nya. Tuang kastard, ratakan dan tutup dengan
baki adunan, ratakan dan bakar selama 30 minit atau hingga masak.
Sejukkan sebelum dihidangkan. Jika suka boleh ayak gula aising atas permukaan kek sebagai penyeri...Selamat mencuba!!!
Tuesday, February 22, 2011
Marble Cake
Marble Cake resepi:
Bahannya:
240g butter
10g ovalette
4bj telur A
220 gula halus
240g tepung gandum
1/2 sk baking powder(ayak bersama tepung)
60ml susu segar
1sk esen vanilla
20g serbuk koko
20ml air suam
Bahannya:
240g butter
10g ovalette
4bj telur A
220 gula halus
240g tepung gandum
1/2 sk baking powder(ayak bersama tepung)
60ml susu segar
1sk esen vanilla
20g serbuk koko
20ml air suam
Caranya:
1.panas oven dulu 175c then glus tin kek n alas bkg paper.
2.putar butter n ovalette sampai rata,masuk gula & putar sampai putih,masuk telur 1 per 1,sambil putar jadi kembang.
3.slowkan speed,masuk tepung sket2,selangseli dengan susu sampai habis,masuk esen & putar rata.
4.bahagi 2 bahagian,1 biar kosong,1 lagi tambahkan serbuk koko yg telah dicampur air suam,gaul rata.
5.sudukan adunan berselang seli sampai habis.bakar 50-60minit atau sampai kek masak.
Subscribe to:
Posts (Atom)











